Adam Karbowski (2017/1, Artykuły,
Instytucjonalne fundamenty rozwoju podsystemów wiedzy w Europie Środkowej i Wschodniej
Podsystem wiedzy obejmujący innowacje, badania naukowe oraz kształcenie jest jednym z kluczowych obszarów instytucjonalnych, które współtworzą każdą gospodarkę narodową. W ostatnich 15 latach podsystemy wiedzy uległy głębokiej transformacji i stały się głównymi motorami konkurencyjności gałęzi przemysłowych, wzrostu oraz rozwoju gospodarczego w zglobalizowanym świecie. Niniejszy artykuł (...)
Zbigniew Madej (2016/6, Artykuły,
Samowiedza heurystyczna wśród ekonomistów
Celem tego artykułu jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jaką samowiedzą heurystyczną dysponują współcześni ekonomiści. Mało wiadomo na ten temat i dlatego autor postanowił go podjąć. Rozważania zostały skoncentrowane na trzech dziedzinach: heurystyce, wiedzy i samowiedzy oraz praktycznych korzyściach płynących z dwóch poprzednich dziedzin. Wyniki poszukiwań pozwalają stwierdzić, że (...)
Monika Kondratiuk-Nierodzińska (2016/1, Artykuły,
Kreacja wiedzy technicznej a konkurencyjność gospodarek
Celem artykułu jest analiza zależności między aktywnością innowacyjną gospodarek, a w szczególności zdolnością do kreowania zasobów wiedzy technicznej a konkurencyjnością gospodarek. Autorka omawia najpierw główne czynniki determinujące konkurencyjność gospodarek, ze szczególnym uwzględnieniem zdolności innowacyjnych, oraz różne sposoby mierzenia tych procesów. Następnie przedstawia analizę (...)
Maciej Szymczak (2015/2, Artykuły,
Dane, informacje i wiedza w łańcuchu dostaw
Przedmiotem rozważań w artykule są przepływy informacyjne w łańcuchach dostaw, tzn. przepływy danych, informacji i wiedzy. Celem artykułu jest charakterystyka potrzeb przedsiębiorstw w zakresie danych, informacji i wiedzy, a także empiryczna analiza spo sobów i uwarunkowań przetwarzania danych oraz tworzenia i rozwijania wiedzy w łańcuchach dostaw. Analiza oparta jest na wynikach badań (...)
Stanisław Cichocki, Aleksandra Wrzosek (2015/2, Miscellanea,
Każda osoba w pewnym momencie jest zmuszona do podjęcia decyzji o kontynuacji edukacji lub wejściu na rynek pracy. Decyzja dotycząca kontynuacji nauki jest powiązana ze zwiększeniem szans na zatrudnienie i oczekiwaniem wyższych zarobków. Jednak w rzeczywistości empiryczna wiedza na temat czynników wpływających na oczekiwane zarobki jest nikła. Przedstawione w artykule badanie opiera się na (...)
Marian Gorynia, Tadeusz Kowalski (2013/4, Artykuły,
Nauki ekonomiczne i ich klasyfikacja a wyzwania współczesnej gospodarki
Postępujące procesy globalizacji i międzynarodowej integracji kształtują współczesny obraz cywilizacyjnych przemian. Towarzyszą im dynamiczne zmiany zjawisk i warunków determinujących procesy budowania gospodarki – nowoczesnej, konkurencyjnej i innowacyjnej. Powszechne jest przekonanie, że przełom XX i XXI w. zapoczątkował nową erę w tym procesie. Wykształca się nowe spojrzenie na światowe (...)
Barbara Grzybowska (2013/4, Miscellanea,
wiedza i innowacje jako współczesne czynniki wzrostu gospodarczego
Piotr Misztal (2009/4, Artykuły,
Zmiany kursu walutowego a dynamika cen w Polsce
Celem artykułu jest analiza wpływu zmian kursu walutowego na dynamikę cen w Polsce. wiedza dotycząca zakresu przenoszenia zmian kursowych na ceny pozwala na ocenę wpływu zmian kursów walutowych na krajową inflację i tym samym na politykę monetarną banku centralnego.
Wyniki badań empirycznych wskazują, że w przenoszenie zmian kursowych na ceny importowe, produkcyjne i konsumpcyjne w Polsce (...)
Zbigniew Madej (2007/3, Artykuły,
Czy wiedza o polityce gospodarczej jest nauką?
Na pytanie postawione w tytule tego artykułu można odpowiedzieć pozytywnie. Po pierwsze, ta wiedza dotyczy odrębnej dziedziny badań i metody badań analitycznych poleceń. Po drugie, badania polityki gospodarczej przyniosły spory odzew akademicki napisany przez liczną grupę autorów. Kierunek studiów składa się realiów politycznych w sferze życia ekonomicznego, to znaczy, przez działania (...)